FIZYKA
W związku z przedłużeniem zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych proszę uczniów klas VII i VIII o przesłanie do wtorku 25.03.2020 r. na email podany w zakładce "NAUCZYCIEL" informacji o gotowości do pracy zdalnej.
Materiały, zadania, instrukcje do pobrania przez uczniów: - kliknij na grafikę obok..


Zajęcia będą przeprowadzane tak, jakbyś był w klasie – przez komunikator ZOOM. Program jest podobny w działaniu jak SKYPE. Zawiera jednak kilka bardziej przydatnych nam funkcji w pracy zdalnej.
Do pracy będziesz potrzebować:
- komputer, laptop lub telefon (jeśli to możliwe, użyj laptopa lub komputera, a nie telefonu),
- słuchawki,
- stabilne połączenie z internetem,
- twój podręcznik.
Jak dołączyć do klasy na komputerze lub laptopie?
- Możesz bezpośrednio wejść na link podany powyżej i rozpocząć pracę bez instalowania komunikatora. Proponuję jednak zainstalowanie programu na komputerze.
- Dokładne instrukcje z kodem do lekcji otrzymasz w emailu.
- Napisz na email podany w zakładce NAUCZYCIEL.
- Próba połączenia zostanie podana w emailu.

- Zdzisław Kaczorowski
- Email: kaczorowski.zdzislaw1@gmail.com
L.p. | Opis i inne materiały | Film |
1 | Fale elektromagnetyczne (VIII) |
|
2 | Zjawisko cienia i półcienia (VIII) |
|
3 | Zjawisko odbicia i rozproszenia światła (VIII) |
|
4 | Zjawisko załamania światła (VIII) |
|
5 | Energia potencjalna (VII |
|
6 | Praca (VII) |
|
7 | Energia kinetyczna (VII) |
L.p. | Opis | Uwagi |
Temat 14 |
Przewodnictwo cieplne Materiały: Podręcznik - str. 176 - 179, internet. Obejrzyj film: Przewodnictwo cieplne polega na przekazywaniu energii pomiędzy częściami ciała, których temperatury są różne. Ze zjawiskiem tym mamy do czynienia, gdy wydzieloną część ciała podgrzejemy. Po pewnym czasie, dzięki przekazywaniu energii, temperatura ciała wyrówna się. Przewodzenie ciepła odbywa się zarówno w ciałach stałych, jak i cieczach oraz gazach. Jednak w cieczach i gazach proces przewodzenia ciepła zachodzi wolniej niż w ciałach stałych. Wyjątkiem są tu ciekłe metale. Najlepszymi przewodnikami ciepła są metale. Przyczyna tkwi w tym, że w procesie przenoszenia energii wewnętrznej biorą udział nie tylko atomy, ale także występujące w nich swobodne elektrony. Mechanizm przewodnictwa cieplnego oparty jest na bezpośrednim przekazywaniu energii kinetycznej między cząsteczkami lub atomami materii. Ze względu na zdolność transportowania energii cieplnej substancje dzielimy na:
Rozwiąż zadania: 1 - 6 ze str. 169 z podręcznika. Zrób zdjęcia dokumentujące twoją pracę i prześlij na moją pocztę. |
|
Temat 12 i 13 |
14.05.2020, 15.05.2020 - Ciepło właściwe Materiały: Podręcznik - str. 168 - 172, internet. Obejrzyj film:
|
|
Temat 10 i 11 |
07.05.2020, 08.05.2020 - Temperatura a energia Materiały: Podręcznik - str. 163 - 167, internet. Szczególnie polecam zapoznanie się z materiałem na stronach:
|
|
Temat 8 i 9 |
23.04.2020, 24.04.2020 - Stany skupienia materii. Materiały: Podręcznik - str. 158, internet. Polecam szczególnie zapoznanie się z materiałem na stronie: link do strony: epodreczniki.pl - Stany skupienia materii - kliknij
Zapoznaj się z tematem i zapisz notatkę w zeszycie. Zdefiniuj w zeszycie zmiany skupienia materii:
Rozwiąż zadania: 1, 2, 3 ze str. 162 z podręcznika. Zrób zdjęcia dokumentujące twoją pracę i prześlij na moją pocztę. |
|
Temat 6 i 7 |
16.04.2020, 17.04.2020 - Atomy i cząsteczki Zanim przejdziesz do rozwiązywania zadań obejrzyj film: Na podstawie informacji zawartych na filmie lub z innych źródeł odpowiedz na pytania. odpowiedzi w formie notatki zapisz w zeszycie.
Siły spójności Siły spójności to siły działające między cząsteczkami tego samego rodzaju. Można to zjawisko za obserwować, gdy np. do szklanego naczynia nalejemy rtęć w stanie ciekłym. Podczas tego zjawiska powstaje menisk wypukły. Menisk wypukły powstaje, gdy siły spójności mają większą wartość od siły przylegania. Siły przylegania Siły przylegania to siły działające między cząsteczkami różnego rodzaju. Można to zjawisko za obserwować, gdy do szklanego naczynia nalejemy wodę. Podczas tego doświadczenia za obserwujemy menisk wklęsły. Ten menisk powstaje, ponieważ siły przylegania mają większą wartość od siły spójności. Napięcie powierzchniowe zjawisko fizyczne występujące na styku powierzchni cieczy z ciałem stałym, gazem lub inną cieczą przejawiające się tym, że zachowuje się ona jak napięta, sprężysta błona. Zjawisko to związane jest z istnieniem niezrównoważonych na powierzchni sił przyciągania międzycząsteczkowego i równe jest sile przypadającej na jednostkę obwodu ograniczającego powierzchnię cieczy o kierunku prostopadłym do powierzchni cieczy. Obejrzyj film: Obejrzyj jeszcze jeden film. Możesz oglądać jeszcze inne filmy z internetu. Na ich podstawie wykonaj przynajmniej jedno doświadczenie z naszego tematu. Zrób zdjęcie i prześlij na mój adres. |
|
Temat 4 i 5 |
02.04.2020 - Zastosowanie dźwigni Sławne powiedzenie Archimedesa "Dajcie mi punkt podparcia, a poruszę Ziemię" nawet dzisiaj działa na wyobraźnię. Dlatego warto poznać praktyczne zastosowania zasadę dźwigni w praktyce. Zanim przejdziesz do rozwiązywania zadań obejrzyj film: Zadanie 1. Huśtawka równoważna ma ramiona o długości 2 m. Na jej jednym końcu siedzi dziecko o masie m1 = 32 kg. Oblicz w jakiej odległości od środka powinien usiąść dorosły o masie m = 80 kg aby huśtawka była w równowadze. Zadanie 2. Na lewe ramię dźwigni dwustronnej o długości 25 cm działa pionowo w dół siła o wartości 160 N. Dźwignia jest w równowadze gdy na prawe ramie działa siła 20 N. Jaka jest długość prawego ramienia dźwigni? Zadanie 3. Ewa i Karol siedzą na huśtawce, która jest w równowadze. Karol siedzi w odległości 1,5 m od środka. Ewa w odległości 3 m. Oblicz masę Karola, jeśli wiadomo, że Ewa ma masę 25 kg. Zadanie 4. Opisz jak można określić masę swojego kolegi za pomocą doświadczenia na huśtawce równoważnej znając swoją masę. Wszystkie zadania rozwiąż i zapisz w zeszycie przedmiotowym. Zdjęcia prześlij na email podany w zakładce NAUCZYCIEL. |
|
Temat 2 i 3 |
26.03.2020 - Dźwignie
|
|
Temat 1 |
Zadanie 1. Oblicz prędkość samochodu, który poruszając się ruchem jednostajnym, w ciągu 2 godzin przebył drogę 140 km. Zadanie 2. Jaką drogę przebył samochód w ciągu 15 minut, jeżeli porusza się ze stałą prędkością 60 km/h? Zadanie 3. Ciało poruszające się ruchem jednostajnym prostoliniowym przebyło w ciągu pierwszej minuty ruchu drogę równą 5 m. Oblicz:
Zadanie 4. Kto porusza się szybciej rowerzysta jadący z prędkością 15 km/h czy motocyklista jadący z prędkością 5 m/s? Zadanie 5. Wykres przedstawia przebieg prędkości pojazdu w czasie 5 godzin. Na podstawie wykresu oblicz:
|
L.p. | Opis | Uwagi |
Temat 14 |
Obrazy tworzone przez soczewkę rozpraszającą Rysunek przedstawia tworzenie obrazu w soczewce rozpraszającej: ![]() Aby lepiej zrozumieć jak powstaje obraz przedmiotu obejrzyj film: Cechy obrazu powstającego w soczewce rozpraszającej:
W przypadku soczewki rozpraszającej cechy obrazu zawsze są identyczne bez względu na odległość przedmiotu od soczewki. Pomniejszenia ulega zmianie wraz ze zmianą odległości, jednak cechą obrazu zawsze będzie to, że jest pomniejszony; p<1. Wykonaj zadania 3, 4 i 5 ze str. 191 podręcznika. Opracuj temat w zeszycie i prześlij zdjęcie na adres: kaczorowski.zdzislaw1@gmail.com |
|
Temat 13 |
Soczewki - zadania - 18.05.2020 Rozwiąż zadania:
Rozwiązania zadań zapisz w zeszycie. Prześlij zdjęcia wykonanych zadań na adres: kaczorowski.zdzislaw1@gmail.com. |
|
Temat 10, 11, 12 |
07.05.2020, 11.05.2020, 14.05.2020 - Obrazy tworzone przez soczewkę skupiającą Materiały: Podręcznik - str. 182 - 188, internet. Na początku polecam obejrzenie filmu przedstawiającego tworzenie obrazów przedmiotu dla soczewki skupiającej:
|
|
Temat 8 i 9 |
Zdolność skupiająca soczewek - 24.04.2020 i 30.04.2020 Materiały: podręcznik str. 180 i 181, materiały internetowe.
W przypadku soczewek możemy mówić o zdolności skupiającej - Z. Zdolność skupiająca jest odwrotnością ogniskowej: |
|
Temat 7 |
Soczewki - 23.04.2020 Materiały: podręcznik str. 178 i 179, materiały internetowe.
Soczewka to ciało przezroczyste ograniczone powierzchniami kulistymi, parabolicznymi lub walcowymi. Soczewki mogą zarówno skupiać, jak i rozpraszać światło. Odpowiednio nazywamy je soczewkami skupiającymi i rozpraszającymi. Rysunek 2 przedstawia soczewki złożone z dwóch pryzmatów. Analiza obu przypadków pozwoli wam zrozumieć konstrukcję soczewek. Jeśli dobrze opanowaliście zjawisko załamania światła (szczególnie w pryzmacie), to bez trudu zrozumienie zasadę działania soczewek: skupiającej i rozpraszającej. Promienie świetlne równoległe do osi optycznej po przejściu przez soczewkę skupiającą zbierają się w jednym punkcie zwanym ogniskiem. Promienie świetlne równoległe do osi optycznej po przejściu przez soczewkę rozpraszającą ulegają rozproszeniu. |
|
Temat 5 i 6 |
Pryzmat i rozszczepienie światła białego - 2 godziny (17.04.2020, 20.04.2020) Światło jest to widzialne promieniowanie elektromagnetyczne, o zakresie fal elekromagnetycznych o wartości od 380 do 780 nanometrów. Światło białe to mieszanina światła o różnych długościach fali elektromagnetycznej w podanym zakresie. Pryzmat to bryła z materiału optycznie przezroczystego (zwykle ze szkła), będąca graniastosłupem o podstawie trójkąta. Rysunek przedstawia promień światła białego padający na pryzmat. Z poprzedniej lekcji już wiecie, że w pryzmacie światło załamuje się dwukrotnie. Raz przy przechodzeniu z powietrza do pryzmatu, oraz przy wychodzeniu z pryzmatu do powietrza. W pryzmacie jest to zatem dwukrotne załamanie. Światło białe w pryzmacie rozszczepia się na barwy podstawowe, których dalej rozszczepić już nie można. Barwna wstęga to widmo światła białego otrzymywane na ekranie po przejściu światła białego przez pryzmat. Widzimy, że najbardziej odchylone zostają promienie fioletowe. W powietrzu prędkość światła niewiele się różni od prędkości światła w próżni (w próżni rozchodzi się z prędkością c = 300 000 km/s). Ale w pryzmacie widać, że prędkości rozchodzenia się fal dla różnych barw znacznie się różnią. Rozszczepienie światła spowodowane jest różną prędkością rozchodzenia się promieni świetlnych o różnych barwach. Przy przechodzeniu światła do innego ośrodka: |
|
Temat 3 i 4 |
30.03.2020 - Załamanie światła
|
|
Temat 2 |
26.03.2020 - Odbicie światła |
|
Temat 1 |
Ruch jednostajny - powtórzenie materiału Zadanie 1. korzystająć z tabeli prędkości rozchodzenia się dźwięku w różnych ośrodkach, blicz czas po jakim dźwięk przebiegnie odległość 1km:
Zadanie 2. Jaką drogę przebędzie fala dźwiękowa w w wodzie po 10 s? (skorzystaj z tabeli) Zadanie 3. Marek klaszcze w dłonie. Oblicz po jakim czasie fala dźwiękowa powróci do ucha Marka jeżeli:
Zadanie 4. Po jakim czasie fale dźwiękowe z zadania 3 dotrą do poszczególnych przeszkód? Zadanie 5. Żródło w środowisku powietrznym wyemitowało fale o częstotliwościach:
Któte fale usłyszy człowiek stojący w niewielkiej odległości od źródła? |